MIELIKUVATUTKIMUS SUOMEN MATKAILUSTA
Suomi saavutti kaikkien aikojen korkeimman sijoituksensa suurimmassa maakuvatutkimuksessa (Anholt-Ipsos Nation Brands Index) vuonna 2021, kokonaissijoituksena viidestoista kuudenkymmenen maan joukosta. Maakuvatutkimuksessa Suomi-mielikuvaa arvioitiin kuuden eri teeman (vienti, hallinto, kulttuuri, ihmiset, matkailu sekä maahanmuutto ja investoinnit) avulla – mielikuva parani kaikissa kategorioissa.
Pitkäjänteinen työ tuottaa tulosta – Matkailu on Suomi-kuvan kohentumisen suurin vaikuttava tekijä
Keskeiset nostot
- Matkailu vie myönteisesti eteenpäin Suomi-kuvaa. Matkailun sijoitus on parantunut reilussa 10 vuodessa 7 sijaa ylöspäin. Matkailu ja kulttuuri olivat vuonna 2021 suurimmat nousijat kuudesta teemasta.
- Matkailun ja kulttuurin osalta suurimmat onnistumiset vuonna 2021 olivat luonnon kauneuden sijoittuminen yhdentoista parhaan joukkoon sekä nykykulttuurin suurin vuotuinen parannus. Historialliset rakennukset, kulttuuriperintö sekä kaupunkien eloisuus jäivät muiden arvioitavien osa-alueiden varjoon sijoitustensa suhteen. Selvää myötätuulta on joka tapauksessa havaittavissa – kaikki matkailun ja kulttuurin osa-alueet paransivat pisteitään edellisvuodesta.
- Suunta matkailun saralla on oikea – maakuvan sijoitusta on kuitenkin varaa parantaa. Matkailun ja kulttuurin tunnettuutta lisäämällä matkaa kärkeen voidaan kiriä ja mahdollistaa näin myös Suomen kokonaismaakuvan kohentuminen.
- Suomen imago turvallisena matkailukohteena on vakaalla pohjalla. Tutkimustulokset vahvistavat Suomen olevan samanaikaisesti niin kiehtova kuin turvallinen kohde, joka yhdistetään moderniin muotoiluun, museoihin ja korkeaan teknologiaan. Suomalaiset mielletään ahkeriksi, työteliäiksi ja taitaviksi ihmisiksi.
- Tutkimukseen osallistuneista maista Ruotsi, Saksa ja Venäjä sijoittivat Suomen matkailuun liittyvät teemat 15 parhaimman maan joukkoon.
SUOMEEN KOHDISTUVA MATKAILUHAKU
Matkailuaiheiset nettihaut kuvaavat kiinnostusta Suomea kohtaan matkailumaana – Työkalu trendien ennakointiin ja havaitsemiseen
Digital Demand –tutkimus pohjautuu Suomeen kohdistuviin ulkomaisiin ja kotimaisiin matkailuaiheisiin nettihakuihin kattaen tärkeimmät hakukoneet maailmanlaajuisesti.
Tutkimus antaa näkemystä Suomen digitaalisen matkailukysynnän tärkeimmistä teemoista, matkailijahakujen kausiluonteisuudesta, kohdemarkkinoiden eroavaisuuksista, Suomen asemasta Pohjoismaissa ja hakutuloksissa käytettyjen kielten osuuksista kohdemarkkinoittain.
Keskeiset nostot
- Suomeen kohdistuvia matkailuhakuja tehdään eniten talvikuukausina. Myös kesäajan hakujen määrät ovat jatkuvasti kasvaneet ja hakuajankohta pidentynyt.
- Ulkomaan- ja kotimaan markkinat eroavat toisistaan huomattavasti niin kausiluonteisuudessaan kuin kiinnostuksenkohteissaan.
- Suurin matkailukysyntä Suomeen kohdistuu Saksasta, Japanista ja Yhdysvalloista. Suurinta kasvua on havaittavissa kaukomarkkinoilta, kuten Intiasta, Australiasta, Kiinasta ja Etelä-Koreasta.
- Suomesta etsitään eniten hyvinvointiin ja luonnon ihmeisiin liittyviä matkailuaiheita. Suomi profiloituu joulupukkiin ja saunoihin – Näissä Suomi on Pohjoismaiden ykkönen.
- Suomeen kohdistuvia matkailuaiheita haetaan yleisesti muita Pohjoismaita vähemmän.
Lue lisää: Sauna, Joulupukki ja revontulet korostuvat Suomen matkailua koskevissa nettihauissa.
Tutkimuksen datan toimittaa Bloom Consulting.
KOHDEMARKKINOIDEN KOKEMUS SUOMESTA ENNEN KRIISEJÄ
Suomi-mielikuva ennen kriisejä – Brand Tracking -tutkimus arvioi Suomea lomakohteena eri markkinoiden näkökulmasta
Brand Tracking -tutkimus selvitti pandemiaa edeltävänä ajankohtana (2019) eri markkinoiden kokemusta Suomesta lomakohteena. Markkinat käsittävät seuraavat maat: Espanja, Hong Kong, Iso-Britannia, Italia, Japani, Kiina, Ranska, Saksa, USA ja Venäjä. Tutkimuksessa tarkasteltiin Eurooppaan tai Pohjois-Eurooppaan seuraavan kolmen vuoden aikana matkaa suunnitelevien 18–65-vuotiaiden naisten ja miesten näkemyksiä Suomesta lomakohteena. Tutkimuksessa selvitettiin Suomen vetovoimaisuutta ja tunnettuutta matkakohteena, mielikuvia liittyen Suomen neljään suuralueeseen sekä Suomen vertautumista muihin Pohjoismaihin.
- Venäjällä, Kiinassa ja Japanissa Suomi huomioitiin vahvasti lomakohteena - Yhdysvalloissa ja Euroopan markkinoilla Suomi jäi jälkeen pohjoismaisia naapureitaan.
- Suomi yhdistettiin spontaanisti lumeen ja pakkasmaisemiin, joskin nämä ajatukset liitettiin myös muihin Pohjoismaihin. Ainutlaatuisia Suomi-mielikuvia olivat järvet, metsät ja joulu.
- Vuonna 2019 kestävä matkailu ei profiloitunut selkeästi mihinkään pohjoismaiseen markkinaan – ratkaisuksi esitettiin tietoisuuden lisäämistä toteutuneista kestävistä aloitteista.
- Suomen tunnetuimmat alueet Euroopassa vuonna 2019 olivat Lappi ja Helsinki. Kaukomarkkinoilla, kuten Kiinassa ja Yhdysvalloissa Lappi oli vähemmän tunnettu, mutta tietoisuus Helsingistä vahva.