Uusitussa digiloikan valmennuspolussa paneudutaan digitaaliseen asiakaspolkuun, myyntijärjestelmiin, ostettavuuteen, markkinointiin ja tiedolla johtamiseen.
Digiloikan ABC -valmennuskokonaisuus koostuu kuudesta moduulista. Osallistujat saavat parhaan hyödyn, kun koko valmennuspolku käydään läpi. Moduulit ovat joko puolen päivän tai koko päivän valmennuksia.
Tavoitteena on, että osallistuja oppii muun muassa
- nostamaan yrityksen digitaalista löydettävyyttä ja ostettavuutta
- valitsemaan sopivan varausjärjestelmän
- perustamaan verkkokaupan ja valitsemaan tuotteilleen sopivat digitaalisen jakelukanavat
- tarjoamaan digitaalista asiakaspalvelua
- hyödyntämään asiakkaiden suosituksia osana digitaalista löydettävyyttä.
Matkailun Digiloikassa opitaan paljon käytännön tehtävien kautta. Kaiken keskiössä ovat kansainvälisiä matkailijoita palvelevat digitaaliset kanavat.
1. Digitaalinen löydettävyys ja digitaalinen asiakaspolku
- Tunnista asiakkaasi
- Digitaalinen löydettävyys ja saavutettavuus
- Hakukoneoptimointi (teoriaa, testejä ja tehtäviä)
- Google Business Profile, Google Travel ja Things to Do, Google Trends ja muita löydettävyyteen vaikuttavia tekijöitä
- Checklist digitaalisen löydettävyyden parantamiseksi
2. Digitaalinen ekosysteemi ja myyntijärjestelmät
- Digitaalinen ekosysteemi
- Case-esimerkkejä
- Matkailun varaus- ja myyntijärjestelmät
- Verkkokaupan ABC – oman verkkokaupan perustaminen
3. Digitaalinen jakelu ja ostettavuus sekä tuottojohtaminen
- Digitaalinen myynti ja jakelu sekä kanavanhallinta
- Tuottojohtaminen
- Opas kanavanhallintaan
- OTA-kanavavertailu
4. Digitaalinen markkinointi (oma, ostettu, ansaittu, lainattu), ml. sosiaalinen media ja suosittelupalvelut
- Oma, ostettu, lainattu ja ansaittu media
- Markkinoinnin suunnittelu
- Markkinoinnin mittaaminen ja tiedolla johtaminen
5. Asiakkaan kuuntelu ja digitaalisen asiakaskokemuksen kehittäminen sekä tiedolla johtaminen
- Digitaalinen asiakaspolku
- Digitaalisen asiakaskokemuksen kehittäminen
- Asiakkaan kuuntelujärjestelmä
- Keinoja asiakkaan kuunteluun
- Asiakaspalvelu verkossa
- Tiedolla johtaminen ja esimerkkejä
6. Yhteenveto ja matkailun digitaalinen tulevaisuus, miten digiloikka jatkuu (rahoitusinstrumentit, AR/VR, tekoäly)
- Matkailun digitaalinen ekosysteemi ja tulevaisuus
- Miten digiloikka jatkuu?
Työpaja voidaan suunnata joko yrityksille tai matkailualueille. Matkailualueille suunnattuja valmennuksia toteuttaa Kirsi Mikkola.