Suomi tähtää maailman johtavaksi kestävän matkailun kohteeksi. Se edellyttää matkailuviennin eli Suomeen suuntautuvan ulkomaisen matkailun ja siitä saatavien tulojen kasvattamista, huomioiden matkailulliset kilpailuetumme sekä pitkän tähtäimen ympäristö- ja sosiokulttuuriset vaikutukset. Matkailun Pulssi -sivu kokoaa ajankohtaista tietoa Suomen matkailun kehityksestä. Tiedot päivitetään kuukausittain.
Rekisteröidyt yöpymiset kokonaisuutena lisääntyivät elokuussa prosentin verran edellisvuoden elokuuhun verrattuna. Suomessa rekisteröityjä ulkomaisia yöpymisiä kertyi 13 prosenttia edellisvuotta enemmän, kun taas kotimaisten matkailijoiden yöpymismäärät majoitusliikkeissä jäivät kolme prosenttia edellisvuotta alhaisemmiksi. Vaikka ulkomaiset yöpymiset kesäkuukausina ovat yltäneet selvästi edellisvuotta korkeammalle tasolle, niin kesä-elokuun luvut jäivät vielä kuusi prosenttia kesän 2019 lukemista.
Ulkomaisten yöpymisten määrä kasvoi elokuussa lähes kaikilla matkailun suuralueilla; Pääkaupunkiseudulla 20 %, Järvi-Suomessa 20 % ja Lapin suuralueella 12 % edellisvuoden elokuuhun verrattuna. Rannikko-saariston alueella ulkomaiset yöpymiset vähenivät vuoden takaisesta 12 %.
Eniten yöpymisiä Suomen majoitusliikkeissä kirjattiin elokuun aikana Saksasta, Ruotsista ja Yhdysvalloista saapuneille matkailijoille.
Tammi-elokuun 2025 aikana ulkomaisia yöpymisiä Suomen majoitusliikkeissä kertyi 4,8 miljoonaa, mikä oli 13 % enemmän kuin edellisvuonna, mutta prosentin verran vähemmän kuin vastaavana aikana vuonna 2019.
Tammi-helokuun ulkomaisista yöpymisistä 46 % kirjattiin Pääkaupunkiseudulle ja kasvua siellä kertyi 20 % edellisvuoteen verrattuna. Lapin suuralueen osuus ulkomaisista yöpymisistä oli 29 % ja kasvua oli 8 % edellisvuoteen verrattuna. Myös Järvi-Suomessa kasvua kertyi edellisvuoteen verrattuna 17 %. Rannikko-Saariston alueella ulkomaiset yöpymiset pysyivät edellisvuoden tasolla.
Tammi-elokuun aikana eniten yöpymisiä Suomen majoitusliikkeissä kirjattiin Saksasta, Ruotsista, Yhdysvalloista, Ranskasta, Isosta-Britanniasta sekä Alankomaista saapuville matkailijoille.
Kuva: Ulkomaiset yöpymiset majoitusliikkeissä vuosina 2019 sekä 2024-2025. Tilastopalvelu Rudolf Power BI -raportti.
Rekisteröityjen yöpymisten kehitystä Pohjoismaissa voit tarkastella Nordic-raportiltamme.
Matkailu toi Suomen talouteen 3,7 miljardin euroa vientituloja syyskuu 2024 - elokuu 2025 välisenä aikana, kun Suomessa vieraili reilu 5 miljoonaa matkailijaa.
Kuva: Ulkomainen matkailu Suomeen viimeisen 12 kuukauden aikana, Matkailijamittari Power BI -raportti.
Tammi-elokuun 2025 aikana Suomessa vieraili yli 3,5 miljoonaa matkailijaa 115 eri maasta. Rahaa ulkomaiset matkailijat jättivät Suomeen 2,5 miljardia euroa, mikä oli vajaa prosentin verran edellisvuotta vähemmän.
Eniten matkailijoita saapui alkuvuoden aikana Suomeen Virosta, Ruotsista, Saksasta, Isosta-Britanniasta, Ranskasta sekä Yhdysvalloista. Vapaa-ajan matkailijoista eniten rahaa matkaa kohden käyttivät kiinalaiset, itävaltalaiset, ranskalaiset, kanadalaiset sekä sveitsiläiset.
Lomamatkailijoiden suosiossa olivat erityisesti Helsinki ja Rovaniemi. Lomamatkailijoiden mediaaniviipymä oli 3 yötä, mikä oli sama kuin edellisvuonna. 42 % matkusti yhdessä perheen tai ystävien kanssa, 35 % kumppaninsa kera ja 18 % yksin.
Kestävä matkailun kehitys edellyttää paitsi talouden kasvua, myös ekologisten ja sosiaalisten tekijöiden huomioimista. Toimet hiilijalanjäljen pienentämiseksi, matkailijoiden pidemmät viipymät Suomessa sekä matkailun jakautuminen ympärivuotisesti eri sesongeille edistävät kestävää matkailua.
Visit Finland tukee matkailuyrityksiä ja -alueita kestävän kasvun polulla tarjoamalla niille kattavan kestävän matkailun Sustainable Travel Finland (STF) -ohjelman. Vuoden 2025 lokakuuhun mennessä STF-merkki oli 512 yrityksellä sekä 12 matkailualueella.
Kiinnostus Suomen matkailua kohtaan on jatkunut maailman kriiseistä huolimatta. Suomen matkailua koskevia ulkomaisia verkkohakuja oli vuonna 2024 yli 8,5 miljoonaa. Määrä on ollut jatkuvassa kasvussa, ja suuntaus jatkui edelleen vuonna 2024, jolloin verkkohakujen määrä kasvoi edellisvuoteen verrattuna 15 %. Suomea koskevia verkkohakuja tehdään kuitenkin edelleen muita Pohjoismaita vähemmän.
Suosituimmat matkailuun liittyvät verkkohaut olivat sauna, hotellit, joulupukki sekä revontulet ja nämä suosituimmat hakuteemat kiinnostivat myös edellisvuotta enemmän.
Kuva: Ulkomaisten suosituimmat teemat Suomen matkailuun liittyvissä verkkohauissa vuonna 2024 (Digital Demand, Bloom Consulting).
Digitalisaatio on yksi Suomen matkailuyritysten kilpailueduista Pohjoismaissa. Visit Finlandin digitaalisen kehityksen palvelut ja toimenpiteet auttavat matkailutoimijoita pysymään mukana digikehityksen vauhdissa. Vuoden 2025 syyskuuhun mennessä Visit Finlandin matkailun tuotetietokanta DataHubissa on julkaistu yli 11 500 matkailutuotetta yli 3 200 suomalaiselta matkailuyritykseltä.
DataHubissa olevista matkailutuotteista 12 % on kestävän matkailun STF-merkin saaneiden yritysten tuotteita. DataHubin yritys- ja tuotetietoja käyttää yli 50 eri julkaisukanavaa, joilla markkinoidaan suomalaisia matkailutuotteita ulko- ja kotimaisille matkailijoille.
Tulevan talvisesongin (joulukuu 2025 - helmikuu2026) ulkomaisen lentomatkustuksen Suomeen ennustetaan lisääntyvän noin 8 % edellistalveen verrattuna.
Talvisesongin suurimmat lentomatkustuksen virrat tulevat Suomeen Isosta-Britanniasta sekä Saksasta. Kasvua on odotettavissa usealta tärkeimmältä lähtömarkkinalta.
Oxford Economicsin ennusteen mukaan Suomeen suuntautuvan matkailun (rahankäyttö, yöpymiset) ennustetaan elpyvän pandemiaa edeltävälle tasolle kuluvan vuoden aikana. Nykyisillä oletuksilla ulkomaisten yöpymisten ennustetaan kasvavan reilu 60 % vuodesta 2024 vuoteen 2034 ja kokonaisrahankäytön ennustetaan samassa ajassa lähes tuplaantuvan.
Lue Visit Finlandin ajankohtaiset uutiset, tiedotteen, tapahtumat, blogit ja caset.