Siirry sisältöön

Matkailun Pulssi

Suomi tähtää maailman johtavaksi kestävän matkailun kohteeksi. Se edellyttää matkailuviennin eli Suomeen suuntautuvan ulkomaisen matkailun ja siitä saatavien tulojen kasvattamista, huomioiden matkailulliset kilpailuetumme sekä pitkän tähtäimen ympäristö- ja sosiokulttuuriset vaikutukset. Matkailun Pulssi -sivu kokoaa ajankohtaista tietoa Suomen matkailun kehityksestä. Tiedot päivitetään kuukausittain.

Ulkomaiset yöpymiset lisääntyivät 12 prosenttia tammi-maaliskuussa edellisvuoteen verrattuna

Matkailun Pulssissa seurataan vuoden 2024 alusta kuukausittain matkailun kehitystä edellisvuoteen verrattuna. Rekisteröidyt yöpymiset kokonaisuutena olivat tammi-maaliskuussa hieman edellisvuotta korkeamalla (+2 %). Suomeen suuntautuva ulkomainen matkailu kasvoi edellisvuoteen verrattuna 12 prosenttia. Ulkomaisten yöpymisten määrä kasvoi tammi-maaliskuussa Lapin (+18 %), Helsingin (+7 %) ja rannikko-saariston (+3 %) suuralueilla. Järvi-Suomessa yöpymiset vähenivät 7 % edellisvuodesta. Eniten ulkomaisia yöpymisiä tammi-maaliskuussa tuli Saksasta, Ranskasta ja Alankomaista. Pohjoismaisessa vertailussa Suomen markkinaosuus oli tammi-maaliskuussa toiseksi suurin, heti Ruotsin jälkeen. 

Matkailun Pulssi, Rudolf 170524.png
Kuva: Tilastopalvelu Rudolf Power BI -raportti

Matkailusta miljardin euron vientitulot tammi-maaliskuussa 2024

Matkailu toi Suomen talouteen miljardin euron vientitulot tammi-maaliskuussa. Kestävän matkailun kehitys edellyttää paitsi talouden kasvua, myös ekologisten ja sosiaalisten tekijöiden huomioimista. Toimet hiilijalanjäljen pienentämiseksi, matkailijoiden pidemmät viipymät Suomessa sekä matkailun jakautuminen ympärivuotisesti eri sesongeille edistävät kestävää matkailua. Visit Finland tukee matkailuyrityksiä ja -alueita kestävän kasvun polulla tarjoamalla niille kattavan kestävän matkailun Sustainable Travel Finland (STF) -ohjelman. Vuoden 2024 toukokuussa STF-ohjelmassa on mukana yli 1300 suomalaista yritystä ja lähes 70 Suomen matkailualuetta, joista STF-merkin on saavuttanut 425 yritystä ja 5 matkailualuetta.

Matkailun Pulssi, MM 170524.png

Kuva: Matkailijamittari Power BI -raportti

Suomi kiinnostaa matkakohteena maailmalla

Kiinnostus Suomen matkailua kohtaan on jatkunut maailman kriiseistä huolimatta. Suomen matkailua koskevien ulkomaisten verkkohakujen määrä on vuositasolla kasvanut koko ajan, ja määrä kasvoi edelleen tammi-maaliskuussa 2024 (+19 %). Suomea koskevia verkkohakuja tehdään kuitenkin muita Pohjoismaita vähemmän.

Digitalisaatiosta kilpailukykyä Suomelle

Digitalisaatio on yksi Suomen matkailuyritysten kilpailueduista Pohjoismaissa. Visit Finlandin digitaalisen kehityksen palvelut ja toimenpiteet auttavat matkailutoimijoita pysymään mukana digikehityksen vauhdissa. Toukokuuhun 2024 mennessä Visit Finlandin matkailun tuotetietokanta DataHubissa on julkaistu lähes 8 500 matkailutuotetta yli 2 400 suomalaiselta matkailuyritykseltä. Jo liki viidennes (18 %) DataHubissa olevista matkailutuotteista on kestävän matkailun STF-merkin saaneiden yritysten tuotteita. DataHubin yritys- ja tuotetietoja käyttää 41 eri julkaisukanavaa, joilla markkinoidaan suomalaisia matkailutuotteita koti- ja ulkomaisille matkailijoille.

Kesän lentovarauksissa kasvua 

Kesän (kesä-elokuun) 2024 ulkomaiset lentovaraukset ovat kasvaneet 16 % edellisvuoteen verrattuna. Suurimmista lähtömarkkinoista Yhdysvallat, Alankomaat, Italia ja Espanja osoittavat positiivista kehitystä kesäksi myös pandemiaa edeltäneeseen vuoteen 2019 verrattuna. 

Matkailun Pulssi, FWK 170524.png

Suomeen suuntautuvan matkailun (rahankäyttö, yöpymiset) ennustetaan elpyvän pandemiaa edeltävälle tasolle tämänhetkisen tiedon mukaan vuonna 2025.

Tulevat päivitykset

12.6., 10.7., 12.8., 11.9., 11.10., 12.11., 12.12.

Kuukausiraportti

Visit Finland kokoaa kuukausittain raportin tärkeimpien matkailun mittarien kehityksestä. 

Helmikuu ja talvi 2023-2024

Vuosiraportti

2023

Tiesitkö, että

  • Gini-kerroin on mittari, joka kuvaa matkailun ympärivuotisuutta rekisteröityjen yöpymisten osalta. Sen arvo on välillä 0-1. Mitä lähempänä nollaa luku on, sitä tasaisemmin yöpymiset ovat jakautuneet eri kuukausille. Koko Suomen gini-kerroin vuonna 2023 oli 0,12, mikä on oikein hyvä tulos ja kehittynyt positiiviseen suuntaan. Heinäkuu on erityisesti kotimaanmatkailun ansiosta suosituin yksittäinen matkailukuukausi.
  • Ulkomaisen matkailijan hiilijalanjälki päivää kohden on keskimäärin 42 kg, kun keskivertosuomalaisen päiväkohtainen hiilijalanjälki vuonna 2019 oli 28 kg. Suurin osa matkailijan hiilijalanjäljestä syntyy meno-paluumatkasta Suomeen.
  • Tyypillisin ulkomaisen matkailijan viipymä Suomessa on 4 yötä. Pidempi viipymä pienentää päiväkohtaista hiilijalanjälkeä, tuo vientituloja ja työllisyyttä matkakohteeseen.
  • Kestävän matkailun STF-ohjelmassa mukana olevista, kyselyyn vastanneista yrityksistä lähes kaikki toteuttavat aktiivisesti ilmastonmuutosta hillitseviä toimia, kuten ilmoittaa asiakkaille palveluiden hiilijalanjäljet ja kompensoi hiilijalanjälkeä luotettavasti.

Lue lisää: Matkailijamittari- ja Kestävän matkailun tila 2022 -raportit.