Ulkomaiset yöpymiset lisääntyivät 12 prosenttia tammi-maaliskuussa edellisvuoteen verrattuna
Matkailun Pulssissa seurataan vuoden 2024 alusta kuukausittain matkailun kehitystä edellisvuoteen verrattuna. Rekisteröidyt yöpymiset kokonaisuutena olivat tammi-maaliskuussa hieman edellisvuotta korkeamalla (+2 %). Suomeen suuntautuva ulkomainen matkailu kasvoi edellisvuoteen verrattuna 12 prosenttia. Ulkomaisten yöpymisten määrä kasvoi tammi-maaliskuussa Lapin (+18 %), Helsingin (+7 %) ja rannikko-saariston (+3 %) suuralueilla. Järvi-Suomessa yöpymiset vähenivät 7 % edellisvuodesta. Eniten ulkomaisia yöpymisiä tammi-maaliskuussa tuli Saksasta, Ranskasta ja Alankomaista. Pohjoismaisessa vertailussa Suomen markkinaosuus oli tammi-maaliskuussa toiseksi suurin, heti Ruotsin jälkeen.
Kuva: Tilastopalvelu Rudolf Power BI -raportti
Matkailusta miljardin euron vientitulot tammi-maaliskuussa 2024
Matkailu toi Suomen talouteen miljardin euron vientitulot tammi-maaliskuussa. Kestävän matkailun kehitys edellyttää paitsi talouden kasvua, myös ekologisten ja sosiaalisten tekijöiden huomioimista. Toimet hiilijalanjäljen pienentämiseksi, matkailijoiden pidemmät viipymät Suomessa sekä matkailun jakautuminen ympärivuotisesti eri sesongeille edistävät kestävää matkailua. Visit Finland tukee matkailuyrityksiä ja -alueita kestävän kasvun polulla tarjoamalla niille kattavan kestävän matkailun Sustainable Travel Finland (STF) -ohjelman. Vuoden 2024 toukokuussa STF-ohjelmassa on mukana yli 1300 suomalaista yritystä ja lähes 70 Suomen matkailualuetta, joista STF-merkin on saavuttanut 425 yritystä ja 5 matkailualuetta.
Kuva: Matkailijamittari Power BI -raportti
Suomi kiinnostaa matkakohteena maailmalla
Kiinnostus Suomen matkailua kohtaan on jatkunut maailman kriiseistä huolimatta. Suomen matkailua koskevien ulkomaisten verkkohakujen määrä on vuositasolla kasvanut koko ajan, ja määrä kasvoi edelleen tammi-maaliskuussa 2024 (+19 %). Suomea koskevia verkkohakuja tehdään kuitenkin muita Pohjoismaita vähemmän.
Digitalisaatiosta kilpailukykyä Suomelle
Digitalisaatio on yksi Suomen matkailuyritysten kilpailueduista Pohjoismaissa. Visit Finlandin digitaalisen kehityksen palvelut ja toimenpiteet auttavat matkailutoimijoita pysymään mukana digikehityksen vauhdissa. Toukokuuhun 2024 mennessä Visit Finlandin matkailun tuotetietokanta DataHubissa on julkaistu lähes 8 500 matkailutuotetta yli 2 400 suomalaiselta matkailuyritykseltä. Jo liki viidennes (18 %) DataHubissa olevista matkailutuotteista on kestävän matkailun STF-merkin saaneiden yritysten tuotteita. DataHubin yritys- ja tuotetietoja käyttää 41 eri julkaisukanavaa, joilla markkinoidaan suomalaisia matkailutuotteita koti- ja ulkomaisille matkailijoille.
Kesän lentovarauksissa kasvua
Kesän (kesä-elokuun) 2024 ulkomaiset lentovaraukset ovat kasvaneet 16 % edellisvuoteen verrattuna. Suurimmista lähtömarkkinoista Yhdysvallat, Alankomaat, Italia ja Espanja osoittavat positiivista kehitystä kesäksi myös pandemiaa edeltäneeseen vuoteen 2019 verrattuna.
Suomeen suuntautuvan matkailun (rahankäyttö, yöpymiset) ennustetaan elpyvän pandemiaa edeltävälle tasolle tämänhetkisen tiedon mukaan vuonna 2025.