Suomi tähtää maailman johtavaksi kestävän matkailun kohteeksi. Se edellyttää matkailuviennin eli Suomeen suuntautuvan ulkomaisen matkailun ja siitä saatavien tulojen kasvattamista, huomioiden matkailulliset kilpailuetumme sekä pitkän tähtäimen ympäristö- ja sosiokulttuuriset vaikutukset. Matkailun Pulssi -sivu kokoaa ajankohtaista tietoa Suomen matkailun kehityksestä. Tiedot päivitetään kuukausittain.
Rekisteröidyt yöpymiset kokonaisuutena olivat tammi-syyskuussa jotakuinkin edellisvuoden tasolla (-2 %). Suomeen suuntautuva ulkomainen matkailu kasvoi vuoden 2023 vastaavaan ajankohtaan verrattuna 9 prosenttia. Kotimaiset yöpymiset puolestaan vähenivät 5 prosenttia.
Ulkomaisten yöpymisten määrä kasvoi tammi-syyskuussa Lapin (+14 %), Helsingin (+13 %) ja rannikko-saariston (+3 %) suuralueilla. Järvi-Suomessa ulkomaiset yöpymiset vähenivät 10 % edellisvuodesta. Eniten ulkomaisia yöpymisiä Suomeen tuli tammi-syyskuussa Saksasta, Ruotsista ja Yhdysvalloista.
Suomen osuus pohjoismaisista yöpymisistä tammi-elokuussa 2024 oli 10 %.
Matkailu toi Suomen talouteen 2,8 miljardin euron vientitulot tammi-syyskuussa. Kestävän matkailun kehitys edellyttää paitsi talouden kasvua, myös ekologisten ja sosiaalisten tekijöiden huomioimista. Toimet hiilijalanjäljen pienentämiseksi, matkailijoiden pidemmät viipymät Suomessa sekä matkailun jakautuminen ympärivuotisesti eri sesongeille edistävät kestävää matkailua.
Kuva: Matkailijamittari Power BI -raportti
Visit Finland tukee matkailuyrityksiä ja -alueita kestävän kasvun polulla tarjoamalla niille kattavan kestävän matkailun Sustainable Travel Finland (STF) -ohjelman. Vuoden 2024 marraskuussa STF-ohjelmassa on mukana yli 1400 suomalaista yritystä ja 70 Suomen matkailualuetta, joista STF-merkin on saavuttanut yli 476 yritystä ja 5 matkailualuetta.
Kiinnostus Suomen matkailua kohtaan on jatkunut maailman kriiseistä huolimatta. Suomen matkailua koskevien ulkomaisten verkkohakujen määrä on vuositasolla kasvanut koko ajan, ja määrä kasvoi edelleen tammi-syyskuussa 2024 (+18 %). Suomea koskevia verkkohakuja tehdään kuitenkin muita Pohjoismaita vähemmän.
Digitalisaatio on yksi Suomen matkailuyritysten kilpailueduista Pohjoismaissa. Visit Finlandin digitaalisen kehityksen palvelut ja toimenpiteet auttavat matkailutoimijoita pysymään mukana digikehityksen vauhdissa. Marraskuussa 2024 Visit Finlandin matkailun tuotetietokanta DataHubissa on julkaistu yli 9 500 matkailutuotetta yli 2 700 suomalaiselta matkailuyritykseltä.
Jo liki viidennes (17 %) DataHubissa olevista matkailutuotteista on kestävän matkailun STF-merkin saaneiden yritysten tuotteita. DataHubin yritys- ja tuotetietoja käyttää noin 50 eri julkaisukanavaa, joilla markkinoidaan suomalaisia matkailutuotteita ulko- ja kotimaisille matkailijoille.
Ulkomaisten lentovarausten määrä talvelle 2024-2025 on kasvussa. Talveksi (joulu-helmikuu) varauksia on tehty liki neljännes edellisvuotta enemmän (+42 % vs. 2019). Matkailun kasvua viime vuoteen verrattuna on lentovaraustietojen perusteella odotettavissa suurimmista markkinoista Saksasta, Britanniasta, Yhdysvalloista ja Sveitsistä.
Suomeen suuntautuvan matkailun (rahankäyttö, yöpymiset) ennustetaan elpyvän pandemiaa edeltävälle tasolle tämänhetkisen tiedon mukaan vuonna 2025.
Lue Visit Finlandin ajankohtaiset uutiset, tiedotteen, tapahtumat, blogit ja caset.